سطح مقدماتی پایتون
فصل سوم:
ساختارهای کنترلی و تکرار در پایتون
۱. دستورات شرطی
- آشنایی
با دستورات شرطی (if)
- استفاده
از دستور else
- استفاده
از چندین شرط با elif
- شروط
تو در تو (Nested conditions)
- عملگرهای
منطقی (and, or, not)
- دستورات
شرطی تک خطی (Inline conditions)
این بخش را
لطفا بطور جامع و قابل فهم گام به گام با 2مثال برای هر بخش درس بده درمثال ها اگر
به ورودی نیاز داشت از کاربر دریافت شود
آموزش به زبان ترکی استانبولی باشد
۲. حلقههای تکرار (while)
- مفهوم
و ساختار حلقههای while
- شرایط
ورود و خروج حلقهها
- حلقههای
بینهایت و نحوه پیشگیری از آنها
- کاربرد
حلقههای while در حل مسائل واقعی
۳. حلقههای تکرار (for)
- ساختار
حلقهی for
- پیمایش
رشتهها (strings) و لیستها (lists)
- استفاده
از تابع range()
- حلقههای
تو در تو (Nested loops)
- حلقههای
for همراه
با دستورات شرطی
۴. کنترل جریان در حلقهها
- استفاده
از دستور break برای خروج از حلقه
- استفاده
از دستور continue برای ادامه اجرای حلقه
- کاربرد
دستور pass
۵. تمرینها و مثالهای کاربردی
- حل
مسائل الگوریتمی ساده با حلقهها و شروط
- ساخت
برنامههای تعاملی ساده (مثل بازی حدس عدد)
فصل چهارم:
توابع در پایتون
۱. مفهوم تابع و اهمیت آن
- اهمیت
توابع در برنامهنویسی ساختیافته
- تعریف
ساده از توابع و ساختار آنها
۲. تعریف و فراخوانی توابع
- نحوه
تعریف و استفاده از توابع
- فراخوانی
تابع و انتقال پارامتر به آن
- پارامترهای
اجباری و اختیاری
۳. انواع آرگومانها در توابع
- آرگومانهای
موقعیتی (positional arguments)
- آرگومانهای
کلیدی (keyword arguments)
- پارامترهای
پیشفرض (default arguments)
- آرگومانهای
دلخواه ( *args و **kwargs)
۴. مقادیر بازگشتی
- استفاده
از دستور return
- توابع
با چند مقدار بازگشتی (multiple return values)
- توابع
بدون مقدار بازگشتی (توابع void)
۵. حوزهی متغیرها (Scope)
- مفهوم
حوزه دید (Scope) در توابع
- متغیرهای
محلی (Local) و سراسری (Global)
- استفاده
از کلیدواژه global
۶. توابع بازگشتی (Recursion)
- مفهوم
توابع بازگشتی
- مثالهایی
از توابع بازگشتی (مثل محاسبه فاکتوریل و سری فیبوناچی)
- مزایا
و معایب توابع بازگشتی
۷. مثالها و تمرینهای کاربردی
- ایجاد
ماشین حساب ساده با توابع
- برنامهی
تبدیل واحدها با استفاده از توابع
- ایجاد
بازیهای ساده متنی با توابع
فصل پنجم:
ساختارهای دادهای پایه در پایتون
۱. آشنایی با لیستها (lists)
- تعریف
و استفاده از لیستها
- عملیات
بر روی لیستها (اضافه کردن، حذف کردن و ویرایش عناصر)
- پیمایش
عناصر لیست
- متدهای
کاربردی (append, insert, remove, pop, sort, reverse)
- قطعهبندی
لیستها (Slicing)
۲. تاپلها (tuples)
- تعریف
و ویژگیهای تاپلها
- تفاوت
تاپلها با لیستها
- دسترسی
و پیمایش تاپلها
- تبدیل
لیست و تاپل به یکدیگر
- موارد
کاربرد تاپلها
۳. مجموعهها (sets)
- تعریف
مجموعهها و کاربرد آنها
- خصوصیات
و تفاوتها با لیستها و تاپلها
- عملیات
مجموعهای (union, intersection, difference, symmetric_difference)
- افزودن
و حذف عناصر در مجموعهها (add, remove, discard)
۴. دیکشنریها (dictionaries)
- مفهوم
و تعریف دیکشنریها
- دسترسی
به مقادیر و کلیدها
- افزودن،
حذف و بهروزرسانی عناصر
- متدهای
مهم دیکشنری (keys, values, items, get, update, pop)
- پیمایش
دیکشنریها با حلقهها
۵. ساختار دادههای تودرتو (Nested Data Structures)
- لیستها
در دیکشنریها و دیکشنریها در لیستها
- تاپلهای
تودرتو
- مدیریت
و پیمایش دادههای تودرتو
۶. تکنیکها و تمرینهای کاربردی
- ذخیره
و بازیابی اطلاعات با لیستها و دیکشنریها
- پیادهسازی
سیستم مدیریت وظایف (to-do list)
- ایجاد
بازیهای ساده (مثل بازی دوز یا بازی حدس کلمات) با استفاده از ساختار دادهها
این سرفصلها
به گونهای جامع و دقیق طراحی شدهاند تا بتوانند به عنوان راهنمای آموزشی مؤثر و
هدفمند در اختیار خوانندگان شما قرار گیرند و آنها را به تسلط کافی در زمینهی
پایههای برنامهنویسی پایتون برسانند.
Comments
Post a Comment